برنامه های دولت چهاردهم برای نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی

برنامه های دولت چهاردهم برای نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی لینک بخر دات کام: امروزه کسب وکارها بدون هوش مصنوعی مدلول پیدا نمی کنند و زمانی که این فناوری در اختیار آنها قرار می گیرد، ارزش افزوده خلق می کند و ضمن کاهش هزینه ها و افزایش بهروری، رضایت ذینفعان را جلب می کند بدین سبب به اعتقاد مسئولان بااینکه نگاه نظری در این زمینه خوب است اما ناکافی بوده باید متناسب با این نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداشت.


به گزارش لینک بخر دات کام به نقل از ایسنا، با پیشرفت تکنولوژی های جدید و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و بموقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوینی همچون هوش مصنوعی در صنایع مختلف اهمیت ویژه ای دارد چونکه این اقدامات می تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک نماید. این فناوری از آن جهت که تغییراتی در دهه های آینده بوجود می آورد خیلی مهم است و نمی توان آنرا به حوزه خاصی محدود کرد و البته می تواند سبب ارتقای سطح زندگی مردم شود.

هوش مصنوعی و جایگاه آن در دولت چهاردهم

به علت کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در عرصه های مختلف مانند تجارت الکترونیک، پزشکی، کشاورزی، آموزش و استفاده و به کارگیری آن در ایران نیز بالاتر از پیش مورد توجه قرار گرفته و کوشش های بسیاری برای پیشرفت در این عرصه طی سالهای گذشته مانند تدوین سند هوش مصنوعی انجام شده است.

با این حال بررسی ها و اعلام کارشناسان از آن حکایت می کند بااینکه ایران در تولید علم هوش مصنوعی در رتبه هفدهم قرار دارد اما متأسفانه در حوزه توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، ایران در رتبه های ۷۰ تا ۹۰ قرار دارد و این عدد نشان داده است در حوزه توسعه عملی این فناوری، کوتاهی های جدی از طرف دولت انجام شده است و لازم است دولت اقدامات لازم را برای بهره برداری از ظرفیتهای هوش مصنوعی به عمل آورد.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم یکی از مباحثی که مورد تاکید قرار گرفته استفاده ضرورت توجه و از این تکنولوژی صنایع مختلف است. با نگاهی بگفته های مسئولان می توان دریافت که برخورد با هوش مصنوعی در صنایع برخوردی فعال خواهد بود و یکی از محورهایی است که بصورت جدی دنبال می شود.

نگاه نظری در عرصه هوش مصنوعی خوب اما ناکافی است و باید متناسب با نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداشت

بنابراین باتوجه به حرکت سریع کشورها و مزیت ها ضرورت استفاده و به کارگیری آن بالاتر از گذشته احساس می شود مسئله ای که باتوجه به اهمیت آن رهبر انقلاب در دیدار با اعضاء دولت چهاردهم در شهریور ماه سال جاری در این حوزه سفارش کردند هوش مصنوعی و شتاب عجیب و حیرت آور این فناوری در دنیا مساله مهمی است. حالا دستگاه های نظامی و غیرنظامی ما درحال بهره برداری از این تکنولوژی هستند اما این استفاده نباید ما را فریب دهد برای اینکه صرف بهره برداری امتیاز نیست بلکه باید بر لایه های عمیق و متنوع این فناوری مسلط شد.

بنابراین عقب ماندن از تسلط بر لایه های عمیق هوش مصنوعی سبب ایجاد یک محدوده انحصاری دیگر مانند انرژی اتمی به دست کشورهای مسلط بر این فناوری است.

در این راستا سید ستار هاشمی –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در افتتاح یازدهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات به ضرورت هم افزایی در توسعه هوش مصنوعی در کشور اصرار کرد که باید متناسب با نیازها به سمت نهادینه کردن این فناوری در کشور برویم.



به گفته وی امروزه کسب و کارها بدون هوش مصنوعی مدلول پیدا نمی کنند و زمانی که این فناوری در اختیار آنها قرار می گیرد، ارزش افزوده خلق می کند و ضمن کاهش هزینه ها و افزایش بهروری، رضایت ذینفعان را جلب می کند.

هاشمی، نگاه نظری را در این عرصه، خوب اما ناکافی دانست و ضمن اشاره به نیازها و ضرورت های کشور اصرار کرد که باید متناسب با این نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداریم.

به گفته مسئولان حدود ۳۰ عنوان درسی در حوزه هوش مصنوعی از شروع امسال در دانشگاه ها تدریس می شود و بالاتر از ۶۰ طرح پژوهشی در این حوزه مورد حمایت قرار گرفته است.

اقدامات جزیره ای به حل مسئله کمک نمی کند

وی همین طور در ادامه صحبت های خود به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از هوش مصنوعی اشاره نمود و با ابراز نگرانی از اقدامات جزیره ای در این عرصه، اشاره کرد: یکی از مباحثی که باید بصورت ویژه به آن توجه گردد، هم افزایی در بحث هوش مصنوعی در کشور است.

وزیر ارتباطات بخش زیرساختی را یکی از حوزه هایی دانست که نیاز به هم افزایی دارد و اشاره کرد: اقدامات جزیره ای کمکی به حل مسئله نمی کند و محوریت و وحدت فرماندهی باید مورد توجه قرار گیرد و تمرکز فعالیت این دوره از پژوهشگاه ارتباطات را حول موضوع هوش مصنوعی است.

رویکرد دولت درباره ی هوش مصنوعی چیست؟

فاطمه مهاجرانی - سخنگوی دولت- درباره ی رویکرد دولت درباب توسعه هوش مصنوعی در کشور، توضیح داده است که زمینه هوش مصنوعی در دولت درحال پیگیری است و اساسنامه سازمان هوش مصنوعی درحال تدوین است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید، ولی تا آن زمان، همه برنامه های هوش مصنوعی بر طبق برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می شود.

به گفته وی طراحی قرارداد برای اجرای سکوهای ملی هوش مصنوعی با یکی از دانشگاه ها به پایان رسیده و حدود ۳۰ عنوان درسی در حوزه هوش مصنوعی از شروع امسال در دانشگاه ها تدریس می شود و بالاتر از ۶۰ طرح پژوهشی در این حوزه مورد حمایت قرار گرفته است.





منبع:

1403/07/28
09:34:23
5.0 / 5
35
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , تجارت الكترونیك , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳